Thursday, December 12, 2013

BBK 3307 Novel Melayu

ANALISIS NOVEL
Dalam novel Harga Sebuah Maruah karya Azizi Haji Abdullah ini,kami memilih untuk menganalisis watak  Cah yang dianggap sebagai watak utama dalam novel ini.Cah yang tidak bersetuju tapak sawahnya diambil oleh pihak berkuasa atas alasan pembangunan.Cah merupakan salah seorang daripada penduduk Kampung Kertau yang sudah berusia berdasarkan umurnya yang telah pun menghampiri 60 tahun.
“...Memang pun Cah sedar dia sudah tua. Sudah hampir 60 tahun. Tetapi Cah masih mampu mengerjakan sawah tiga relung tanpa upah yang bukan-bukan. Cah sedar dia tidak seperti orang lain. Tiga relung apalah sangat. Menabur dan kini menyerak boleh dilakukan seorang diri. Cabut rumput, menyembur racun juga boleh seorang diri. Lainlah kalau putar jerami atau menuai pakai jentera...”(Azizi Haji Abdullah, 2007: 8 )
Cah juga merupakan seorang balu di mana suaminya iaitu Kasim telahpun meninggal 20 tahun yang lepas.
“...Rumah pusaka peninggalan Kasim suaminya yang sudah meninggal 20 tahun yang lalu itu bukanlah besar sangat. Sama seperti rumah-rumah kampung di situ. Ada tiga bilik, berdinding papan dan beratap zink sahaja. Masih bertiang walaupun sudah banyak jiran meroboh dan mendirikannya atas tanah tanpa tiang lagi...”(Azizi Haji Abdullah, 2007: 19 )
Cah mempunyai 2 orang lelaki yang bernama Hijrah dan Sulaiman. Hijrah merupakan adik kepada Sulaiman. Hijrah tinggal di Kampung Kertau bersama Cah manakala Sulaiman pula sudah pun menetap dan bekerja di Kuala Lumpur.
“...Sekali lagi Hijrah tiada di rumah. Tetapi Cah sedikit pun tidak risau ketiadaan Hijrah. Dia tahu anaknya bukanlah daripada golongan merapu tak ketahuan hala. Habis sangat di rumah Pak Kasim. Cah tahu Hijrah sedang angau pada Habibah..” (Azizi Haji Abdullah, 2007: 48 )
5.0 PLOT  NOVEL HARGA SEBUAH MARUAH
Dalam kajian novel setiap cerita yang konvesional ada permulaan dan akhirannya. Antara permulaan dan akhiran itu terdapat peristiwa yang merantai, dijalin saling jerait-menjerait berdasarkan pada hukum sebab akibat yang munasabah, dan inilah yang dikatakan plot. Justeru struktur penjalinan plot itu bertunjangkan pada hukum sebab akibat, maka plot tidak hanya mengemukakan peristiwa yang berlaku, malah yang lebih penting lagi ialah menerangkan mengapa sesuatu peristiwa itu boleh berlaku. Wujudnya jalinan peristiwa yang saling jeriat-menjerait itu lazimnya digerakan oleh watak, bertolak dari satu peristiwa yang kemudiannya mempunyai hubungan yang logis lalu berkembang menjurus menemukan suatu peleraian pada bahagian akhir cerita.
Dan kerap kali pula tahap penceritaannya bersifat tradisional atau konvensional itu harus dimulakan dengan pendedahan (exposition), konflik dan peleraian (denouement). Pada bahagian pendedahan atau permulaan cerita, pengarang memperkenalkan suatu situasi di mana watak berhadapan dengan masalah. Hal ini berlaku akibat dari hubungan antara watak itu sehingga menimbulkan konflik batin watak itu sendiri ataupun konflik lahir di mana watak saling berhadapan dengan beberapa fenomena persekitarannya, baik terhadap watak individu, kelompok alam raya mahupun takdir yang menentukan nasib mereka. Semua konflik itu berbaur dan menjadi kerumitan (complication) lalu menemukan tegangan (suspense) yang mencabar untuk mencapai puncak (climax).
Dan dari puncak ketegangan itu, cerita mula memasuki tahap pengakhiran di mana segala pertikaian dan perumitan menemukan peleraian. Peleraian boleh sahaja positif atau negatif kerana ia sebagai pemecahan terhadap segala permasalahan yang berbangkit.

Pengkajian kami terhadap Novel Harga Sebuah Maruah karya Azizi Haji Abdullah memperlihatkan struktur jalinan plot yang mudah dan dipadankan pula dengan tema atau persoalan yang ringan dan mentah tentang rasa cinta golongan muda terhadap tanah warisan, luahan emosi petani sawah, semangat berkobar-kobar untuk mempertahankan tanah warisan daripada dirampas kerajaan, keluhan dan protes masyarakat terhadap undang-undang tanah, dan memaparkan kehidupan masyarakat yang sederhana sekali.
Novel ini mencernakan pemikiran penulis dan pengalaman pengarang yang dilahirkan dan dibesarkan dalam kalangan masyarakat pesawah. Kisah realiti pengarang yang diangkat serta dikembangkan dari kisah yang dinukilkan menerusi karya ini. Pelukisan watak yang mantap menjadikan plot bergerak seiringan dalam landasan penceritaan, plot juga berlangsung mengikut kronologi dari satu titik peristiwa ke titik perkembangan cerita yang lain.
Secara ringkasnya karya ini menceritakan semangat desa dan perit jerih Cah watak seorang balu berumur 50an yang beranak dua, mempertahankan tanah warisannya daripada dirampas oleh kerajaan bagi melaksanakan projek kolam udang. Sikap anaknya yang kontra dangan prinsipnya dalam memperjuang dan mempertahankan tanah bendang yang dianggapnya umpama maruah bagi hidupnya dan sumber rezeki utama selama puluhan tahun dalam membesarkan anak-anaknya telah menjadi halangan baginya.
 Sikap anak sulangnya Sulaiman yang tidak menghargai pengorbanan tanah sawah dan cenderung terhadap kebendaan telah menyakiti batin Cah untuk mempertahan maruah tanah warisannya. Sebaliknya berbeza dengan sikap anak keduanya Hijrah yang sangat sayangkan tanah sawah warisan nenek moyangnya.
5.1 PENDEDAHAN / PERMULAAN CERITA
Paparan pada permulaan novel memperlihatkan kemunculan watak Derani (Pengerusi JKK) sebagai penyumbang konfik kepada Cah dimana satu peristiwa perhimpunan di balai raya yang menyaksikan Derani telah membawa En. Taha pegawai daripada pihak berkuasa bagi menerangkan tanah bendang pesawah di Kg. Kertau akan dibeli dan diberi pampasan oleh kerajaan bagi tujuan pembangunan projek kolam udang. Contoh petikan novel :
“Perhimpunan kita petang ni saya rasa penting untuk kita ketahui semua,” kata Derani sambil membuka fail di atas meja. Bersama-sama saya Encik Taha, pegawai daripada pihak berkuasa. Saya ingin maklumkan, kita akan mendapat tuah yang tidak pernah kita duga selama ini. Percayalah, apa-apa yang saya nak beritahu ini pasti mendapat persetujuan semua. Saya harap tidak ada yang menolak  kerana jika kita menolak bererti kita menolak tuah......
“Pampasannya bukan seribu dua tapi puluh ribu. Sawah kita akan dibangunkan kita patut bangga! Kata Derani lagi. Matanya mencalik ke sana sini untuk mendapat persetujuan.
“Derani kami nak makan apa lepas ni?” Tiba-tiba Cah bangun. (Halaman 23-24)
Pemakluman maklumat tersebut telah membawa konflik yang besar kepada para petani di Kg. Kertau. Ada sebilangan petani menentang keras terhadap projek yang bakal dilaksanakan itu. Orang kampung seperti Cah, Azmi, Leha, Habibah dan yang lain-lain tidak bersetuju dengan cadangan tersebut, sejurus kemudian mereka perlahan keluar dari balai raya meninggalkan Pengerusi JKK dan pegawai pihak berkuasa tersebut.


5.2 PERTENGAHAN NOVEL
Dalam novel ini juga pengarang menceritakan bagaimana perjuangan orang kampung ditunjukkan melalui tindakan-tindakan oleh Hijrah beserta segelintir orang kampung yang berani menunjukkan penentangan mereka secara terang-terangan. Contoh petikan novel :
“Aku tak peduli tanah siapa pun. Tapi aku beri pilihan, mati atau pergi dari sini!” jerkah Hijrah.Kedua-dua drebar lori itu berundur selangkah demi selangkah. Berkeras dengan orang gila, buruk padanya. Bukan masa bersoal jawab. Lebih baik berundur untuk menyelamatkan diri.Hijrah  melepas geram sekali lagi. Diayunnya parangnya ke dinding besi lori yan mula bergerak itu. Bunyinya melengking-lengking sampai terpencik bunga api daripada mata parangnya. Lori itu pun memecut kasar.”(Halaman 148-149)
“Hijrah ada. Kami nak bawanya ke balai,” kata seorang yang berpangkat bunga lawang di atas bahu. Malam yang hanya disimbah cahaya lampu jalan, tidak dapat dipastikan siapa sebenarnya mereka. Cah Cuma pasti pakaian sahaja.“Apa halnya anak saya?”Cah berasa sangsi, tetepi tidaklah sebimbang seperti hukuman potong kepala.“Kami perlu menahannya. Pagi tadi dia cuba mengancam drebar lori bawa tanah merah,” kata pegawai itu lagi. (Halaman 153)
5.3 KONFLIK / KETEGANGAN
Tanah sawah Pak Kasim telah berjaya diduduki oleh pihak berkuasa melalui persetujuan Pak Kasim secara tidak segaja, oleh yang demikian tanah sawahnya menjadi lokasi pertama penurunan tanah merah bagi membuat kolam udang. Pencerobohan ke atas tanah Pak Kasim menjadi kesengsaraan bagi Pak Kasim sendiri. Malah Pak Kasim tidak dapat berbuat apa-apa sehinggakan Hijrah terpaksa campur tangan bagi menghilangkan penderitaan Pak Kasim.
Ekoran penentangan yang dilakukan secara terangan oleh Hijrah bagi menunjukan protes terhadap pencerobahan di tanah sawah Pak Kasim, dia telah ditahan dalam lokap untuk ditahan reman. Akibat daripada peristiwa tersebut Cah dan pesawah di Kg. Kertau telah mendapat suntikan semangat untuk memperjuangkan tanah sawah mereka. Perbincangan secara rahsia telah dijalan atas inisiatif Cah dan Azmi bagi menyelasaikan dan menyelamatkan tanah mereka daripada dirampas kerajaan.
Selain itu, Azizi Haji Abdullah juga menceritakan bagaimana tindak balas yang dilakukan oleh Derani dalam memujuk orang kampung supaya menerima tawaran tersebut dan kepulangan Sulaiman yang menunjukkan ketidakpuasan hatinya terhadap penentangan yang dilakukan oleh Cah dan Hijrah.Hijrah telah mendapat kesedaran dan berazam sedaya upayanya memperjuangkan tanah sawah milik emaknya. Kebangkitan Hijrah dalam mempertahan tanah sawah emaknya telah mendapat keyakinan daan sokongan daripada segelintir pesawah lain.Contoh petikan novel :
 “Saya tak mahu cakap panjang. Malam ini, bersama-sama saya, Pak Ngah Musa. Saya dengan Pak Ngah Musa diamanah. Bersama-sama kami ada cek-cek yang akan diberi sebagai pendahuluan. Tak banyak, Cuma RM 5,000 dahulu. Tuan-tuan boleh ambil dan tukar di bank sebagai persetujuan awal,” kata Derani sambil menjeling kepada Hijrah yang sudah mengalih silanya.“Saya tidak sangka kawan-kawan semua tak ada maruah. Saya tak sangka tuan iman sendiri jadi macam ni! Tuan-tuan tahukah, RM 5,000 hangus di pasar malam begitu saja. Tapi sawah tuan-tuan, mana nak cari?”“Hijrah!” Derani menempik agak kuat. “Ini baru pendahuluan. Abang kau sendiri dah ambil 10 ribu!”(Halaman 236-237)
Konflik antara Cah dengan anaknya Sulaiman yang mana membawa ketegangan dalam bentuk perasaan dan emosi watak. Sulaiman telah memberikan tekanan kepada Cah supaya ibunya itu menjual sahaja tanah sawah milik ibunya itu dan dia juga memberi jaminan akan menjaga dan menghantarnya ibu ke Mekah untuk mengerjakan haji hasil duit pampasan tanah tersebut.Konflik petani seperti Razak, Haji Zakaria, dan Ridwan dengan Cah, Hijrah, Azmi, dan petani lain dalam mempertahankan pandangan masing-masing berhubung keputusan jual beli tanah mereka. Penyokong Hijrah inginkan tanah mereka dipertahankan dan tidak mahu jual manakala penyokong Haji Zakaria menginginkan tanah mereka dijual melalui pertindihan pendapat ini mereka menjadi tidak bersatu dalam menyelesaikan masalah.
5.4 PELERAIAN
Pengarang menggunakan unsur kejutan dalam memaparkan penyelesaian masalah ketegangan yang melanda pesawah di Kg. Kertau dengan meletakkan watak Derani sebagai pemain peranan utama dalam mencetuskan muslihat dengan mengalih perhatian para pesawah dengan mengaturkan satu mesyuarat di bandar dengan memanggil kesemua pemilik tanah sawah untuk berbincang menyelesaikan masalah tersebut. Pada hari sama ketika semua persawah ke bandar Derani telah mengarahkan jentera-jentera pergi ke sawah petani terlibat dengan menyodok tanaman padi mereka akibat daripada itu tanah sawah yang menjadi lokasi penempatan projek kolam udang berjaya dilaksanakan kerana tiada penentang dan demonstasi daripada pemilik tanah berkenaan.
Pengarang juga bijak meleraikan persoalan tentang perbincangan yang berlaku semasa Hijrah, Azmi dan pesawah lain ketika mereka menghadiri perjumpaan mesyuarat di bandar anjuran Derani bersama pihak berkuasa. Keputusan telah di ketahui oleh Cah semasa dia diziarahi oleh Hijrah di hospital. Melalui Hijrah dan Azmi, Cah telah diberitahu bahawa pihak berkuasa telah bersetuju membayar ganti rugi kehilangan pendapatan selama 14 musim sebanyak RM 450 serelung dan pampasan sebanyak RM 40,000 serelung sebagai nilai harga tanah. Cah terpaksa akur dengan undang-undang tanah yang ditetapkan oleh kerajaan walaupun hati Cah sangat derita kerana kehilangan tanah warisan keluarganya.
5.5 PUNCAK CERITA (CLIMAX)
Azizi Haji Abdullah, menunjukkan kepada pembaca mengenai apa yang sanggup dilakukan oleh Cah dalam mempertahankan sawah bendangnya dan Derani bagi memastikan penduduk Kampung Kertau menerima tawaran tersebut. Azizi Haji Abdullah menunjukkan bagaimana harga sebuah maruah, di mana konteks ini dalam novel merujuk kepada sawah bendang, bagi penduduk Kampung Kertau khususnya Cah, bernilai.Contoh petikan novel :

Dalam keadaan meronta-ronta itu Habibah terlucut pegangan tangan Cah. “Makkkk!” Habibah pula risau.Keadaan benar-benar menjadi kelam-kabut. Lima enam orang perempuan yang mendukung anak mula berasa cemas melihat seorang tua berjaya mengumpulkan tenaganya lalu berlari-lari ke hadapan jentera sambil menjulang-julang parang yang dipegangnya.Polis antirusuhan menjadi tergamam sesama sendiri tetapi anehnya mereka tidak melakukan apa-apa, kerana mereka sedar Cah tidak melakukan kekerasan. .( Muka Surat 365)

Kami kejap je gaduh,,usahawan d best

dulu siap nangis2...gaduh,,merajuk kaw2,,akhir sekali kami pulih seperti biasa,,,betul ape y selalu mak bg nasht,,hidup ni kena banyak mengalah,,,sebb mengalah ni kdg2 memberi ketengan pada hati n diri,,yg paling pentg hidup akan lebih tenang n gembiraaa..hehe alhamdulillah



Wednesday, November 27, 2013

Asigmnt

Byk nye assgmnt...cuti sekolah..jadi semakin malas pulaa..tido bergandaa...malas p kelass...haiyoo..yaallah jauhkanlaa sift malas ini...semogaa jdi rajin n aktif macm dulu....sekrg ni terperuk kat umah saje....hurmmm

Wednesday, November 20, 2013

Terharu n sebak

Pernah tak terfikir nak mati syahid?ye saya pernh terfikir juga...tapi takut,,sebb iman ni tak kuat,,,semg satu hari nanti ,,iman ni ditambahkan lagi,,dan akan menjadi salah satu pejuang islam yang mati syahid..amin ..Kisah Ammar memg menginsfkan,,terharu,,sebak,,
dan bangga sebb ada juga pemuda islam y sebegini...

Ahmad Ammar Ahmad Azam pelajar Malaysia dimuliakan di Turki. Dilaman Sosial, video kenangan Ahmad Ammar menjadi perkongsian sehinggakan individu boleh sebak dan mengalirkan air mata jika menonton kisah perjalanan pemuda yang berusia 20 tahun itu. 

Untuk info, Ahmad Ammar telah pun meninggal dunia pada 2 November 2013 jam 1.30 petang aki
bat dilanggar ambulan ketika melintas jalan di Istanbul, Turki. Jenazah Ahmad Ammar dimuliakan di Turki kerana beliau merupakan pemuda yang banyak berjasa kepada masyarakat dan juga dalam ilmu agama dan aktif dalam berdakwah. Selain itu, pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia seperti di Syria dan sebagainya. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid dalam kehidupannya. Namun, kematiannya akibat kemalangan jalan raya pada 2 November lalu telah menyebabkan beliau digelar sebagai “Syahid yang tertangguh” oleh para sahabatnya.

☞ Biodata Ahmad Ammar Ahmaz Azam

Ahmad Ammar Ahmad Azam yang berusia 20 tahun merupakan pelajar cemerlang tahun dua bidang sejarah di Marmara University (Goztepe) Istanbul. Ahmad Ammar telah kembali ke rahmatullah pada petang Sabtu 2 November 2013 akibat kemalangan jalan raya. Beliau merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Beliau juga merupakan pelajar cemerlang SPM 2010 di Maktab Tentera Diraja dan memilih menyambung pengajian dalam bidang Sejarah di Turki.

Punca Ahmad Ammar Ahmad Azam Dimuliakan Di Turki


Pada umur yang masih muda, Ahmad Ammar telah mengembara banyak tempat untuk menuntut ilmu, menimba pengalaman dan mencurah bakti untuk kesejahteraan ummah tanpa mengira bangsa dan agama. Selain itu, beliau juga telah menjadi sukarelawan untuk menyertai misi kemanusiaan seperti di negara Syria. Ahmad Ammar juga pernah berhasrat untuk mati Syahid ketika menyertai misi kemanusiaan. Selain itu, Ahmad Ammar amat dikenali kerana mempunyai budi pekerti yang baik, tekun, berdisiplin, taat, bercita-cita tinggi dan sikap hormatnya kepada yang lebih dewasa. Ahmad Ahmad juga dihormati sebagai seorang yang kuat ilmu agama dan aktif dalam dakwah memperjuangkan agama Islam.

Keistimewaan Jenazah Ahmad Ammar Di Turki

Allahyarham Ahmad Ammar disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn. Tanah perkuburan ini menempatkan lebih 60 jasad para sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang-orang kenamaan di sana. Namun Datuk Bandar telah memberi pengecualian kepada Ammar hingga allahyarham menjadi orang Malaysia pertama disemadikan di sini. Malah begitu ramai orang termasuk masyarakat setempat selain rakan satu universiti yang hadir ketika allahyarham disolatkan di Masjid Ayub Sultan, Istanbul seterusnya mengiringi jenazah Ammar ke kubur.

الفاتحة

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِين
الرَّحمـنِ الرَّحِيم
مَـالِكِ يَوْمِ الدِّين
إِيَّاك نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيم
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ
وَلاَ الضَّالِّين 

آمِيّنْآمِيّنْآمِّيْنَيَارَبَّالْعَالَمِيْنَ

Monday, November 18, 2013

After kawen

assalamualaikm,,haii lamanyee tak singgah blog,,lepas kawen jeetak dan bukak blog,,takpee t ada masa  upload gambr...alhamdulillah after kawen seronok la jugak tapii kena byk bersabar sgt2 =)

Saturday, October 19, 2013

kahwin???

alhamdulillah,,,ak da kawen??hah??ak da kawen?? biar betik...tu la rasa macm tak percaya je...Yaallah terimakaseh di atas segalanya...ak ta sgka dpt suami y baik sgt2...rajin tolg,,bertimbg rasa...ntah sukar nak gambr....dulu time kenal lain sgt ngn skrg,,setiap hri ak doa hope sgt2..sampai akhir hayat....walpn kami diuji dengn kewangan....but my husband sgt memberi smgt n hari2 ckp suruh sabar2...owkey ak yakin kesbrn kami ada hikmahnyaa..mungkin rezeki tang lain kan...alhamdulillah ak sentiasa bersyukur pada Mu...walupn ak tahu dia byk kekurangn tetapi dia pon ada kebaikannya....insyaaallah sama2 perbaiki diri....wing2 masih  mood bahgiaaa amin...

Sunday, October 13, 2013

persiapan

hari makin tiba,mak abah adik kakak suma bertungkus lumus kemas2,,ye dorg tunggak utam,,tanpa mereka siapala ak,,,ak pulaa lebh byk mendiamkan diri...rasa risau gundah gulana..taktahu nape..berdebar2..tinggal sehari lagi...yaallah permuudahkanlaa segalaNYA,,jika ia terbaik untukku satu kanlaa jika tdak tunjukknala...permudahkanlaa..permudahkanlaaa

Saturday, October 12, 2013

semakin hampir

Hari semakin hampir...kdg2 ku tak mengerti dengn perasaan ku ini,,betulkah pilihan ku ini....betulkah ak akn menamatkan zaman bujang ini....kdg2 ak takut...byk ilmu agama y kurang,,,byk juga ilmu rumahtangga yang ak belum pelajari sepenuhaanyaaa..hanya ALLAH tempt ku berserahhh

Sunday, September 22, 2013

Mydin ooo mydin

Hari ni mak ak ajak p mydin,,beli karpet katanyaa,,,seronok2 beli,,troli sampai bukit tinggal jap rupanyaa troli da kena kebassss haiyakkkk...mat banglaa pi susun balik brg2 kat troli tu,,,mcm nak kena je bangla ni,,sabar jela..haiyaaa...

Saturday, September 21, 2013

DeBaRaN...

fuhhh lagi 3 minggu nak bergelar isteri,,,debaran pulak rasanya....Yaallah permudahkkannlaa segalanya,,dari semua aspek,,dari kewangn,rezeeki,urusan sebelum n selepas kawen,,,berikan hidayah kepada kami berdua akan hidup dengan cara ISLAM..kurniakan kami kelak rezeki dan kehidupan yang bahgia dunia akhirat...Ak percaya Allah sentiasa bersama ku,,Amin.....bERDEBAR-DEBAR.....

Sunday, September 15, 2013

sahabat n ak

ak punya ramai kawan alhamdulillah ak bersyukur sebb ak ramai kawan,,tpi tulaa kdg2 kita selalu jaga hati kawan kita tapii kawan kita tak pernah jaga hati kita,,,dulu ak selalu diamkan diri takpe sekrg kalo kawn y selalu pentingkn diri,selalu berubah2  selalu cari ak time susah je,,memg ak akn kwn dia mcm biasa2 je,,,watpe laa nak sakit hati dengki hati,,,ak punya bayk lagi kawan,,,yg selalu mendoakan,,khdpn ni sementara je ape y kita buat kat org ada la balasannya kan,,,doakanlaa yg baik2...kita takle doakan ynag buruk2 taw,,,,,cari kawan y bole bawa kita ke Jannah..

Sabah

hrini pagi2 mak  da bangun,,masak2...sebb abg kesygn nk kena posting sabah...sedihnyeee suma orang sedih...yela dahla jauh susah pulak nak balik..kami mendoakan kejayaan abg mizi kat sana....hati2 k...we love u forever

Thursday, September 12, 2013

Karya pertama..."putri Sanggul..My lecture sayss gud job!! yehuu

Suasana petang yang sangat damai dan tenang . burung-burung yang riang berterbangan di langit biru. Dia merasakan amat cemburu dengan kegembiraan si burung kerana dapat bebas dan bergembira bersama temannya. Namun, Sofia hanya hidup sendiri sejak kepemergian ibu dan ayah tersayang ke Rahmatullah. Sejak ketiadaan kedua orang tuanya, perwatakannya berubah daripada seorang yang periang kepada  seorang yang suka menyendiri. Hidup sebagai yatim piatu mengajarkan menjadi seorang yang berdikari dan seorang yang berjiwa gigih.
Setiap petang, Sofia akan menghirup udara segar di bawah pokok rendang di hadapan rumahnya. Angin sepoi-sepoi bahasa yang membuatkan jiwanya tenang bersama gugurnya daun-daun kekeringan.  Terimbas kembali pesanan ibu bapanya supaya tuntutlah ilmu kerana ilmu itu sangar berharga dan ia dapat menjamin masa depan yang cerah.Pesan ayahnya “ ayah mahu anak ayah menjadi seorang insan yang berguna kelak, buktikan pada ayah dan mak yang Sofia akan belajar bersungguh-sungguh walaupun ketiadaan ayah”. Setiap kata-kata hikmat itu menjadi pendorong untuknya meneruskan perjuangan hidup sebagai seorang insan yang biasa. Tanpa diduga, kelopak mata Sofia berkaca dan dia hanya membiarkan air matanya jatuh ke bumi. Dia mengakui bahawa dia sangat merindui orang tuanya itu. Namun, dia hanya dapat mendoakan kebahagiaan orang tuanya di alah sana. Allah lebih menyayangi kedua ibu bapanya dan dia Redha atas ketentuan Ilahi.
Pada suatu hari, Sofia sedang mengemas rumahnya. Tiba-tiba dia mendengar deruan motor yang masuk ke perkarangan rumahnya. “Pin... pinnnn... pinnnn..”, bunyi hon motor posmen yang datang. “assalamualaikum”, jerit posmen tersebut. Sofia menjenguk di jendela sebelum membuka pintu. “ waalaikumussalam, oh, posmen rupanya, ingatkan siapa tadi. Sekejapya.”, jawab Sofia dengan lemah lembut. Sofia berjalan menuju ke pintu dan membuka daun pintu rumahnya dengan perlahan dan pergi mengambil utusan dari posmen tersebut. Tiba-tibanya hatinya berdegup kencang apabila melihat sekeping sampul yang tertera lambang Universiti Putra Malaysia. Dia merasakan sangat gementar pada saat itu kerana penasaran ingin tahu apakah isi kandungan warkah yang diterima olehnya.
Setelah melihat tujuan sebenar warkah tersebut, dia berasa sangar gembira dan teruja, lalu dia terus berlari dengan membawa hati yang sangat gembira ke rumah makciknya yang berhampiran. “ asalamualaikum, makcik.. makcik.. asalamualaikum.. , jeritnya. “ waalaikumussalam, ye Sofia. Terkejut makcik. Ingatkan siapa tadi, terjerit-jerit. Dah buang tabiat ke?  Hah? Apahal Nampak gembiranya je ni?”, ujar makciknya. “ saya dapat tawaran universiti dalam bidang kejuruteraan, nie lah impian saya selama ni. Tercapai jua akhirnya.” kata Sofia. Makciknya tumpang gembira dengan berita yang disampaikan oleh anak buahnya itu. Tiba-tiba wajah Sofia berubah menjadi suram. Makciknya bertanya “ kenapa ni Sofia? Tadi gembira sangat, ni sedih pula”. “emmmm tapi Sofia kan dah tak ada mak dan ayah, siapa yang nak tanggung kos pembiayaan pelajaran Sofia nanti? “, kata Sofia dengan nada yang sedih. “ jangan la risau, Sofia jangan fikir sangat pasal kos pembelanjaan tu, nanti pakcik dan makcik akan usahakan. Yang penting, Sofia dapat sambung belajar dan kejar cita-cita Sofia. Itu yang mak dan ayah Sofia nak kan? Dah.. jangan sedih-sedih dan fikir pasal tu, selagi makcik ada, makcik akan tolong Sofea.”, ujar makciknya kepada Sofia.
Malam yang dingin, Sofia membentangkan sejadah untuk menunaikan solat Isyak dan mesedekahkan bacaan Yassin kepada kedua orang tuanya kerana berkat mereka, sambil memegang seutas tasbih Sofia berjaya untuk menikmati kehidupan sebagai seorang penuntut universiti. Dia juga memanjatkan doa kepada Ilahi atas rezeki yang dilimpahkan kepadanya. Selesai solat dan bacaan Yassin, Sofia mula mengemas dan menyusun barang-barang keperluan yang perlu dibawa bersamanya ke Universiti nanti. Tiba-tiba, dia terpandang cucuk sanggul yang selalu dipakai oleh ibunya suatu ketika dahulu lalu dia meletakkan cucuk sanggul itu ke dalam beg pakaiannya.
Pada tanggal 2 September 2008, setelah selesai sesi pendaftaran, setiap penuntut UPM, menerima satu kad yang dinamakan ‘kad matrik’. Maka, bermulah perjalanan hidup Sofia sebagai seorang penuntut UPM. Dia merasakan amat kerdil apabila bertemu dengan pelbagai ragam pelajar dan juga kesesakan di Universiti Putra Malaysia. Semua penuntut menghadiri satu majlis suai kenal yang diadakan di dewan besar UPM. Dalam majlis tersebut, Ketua Majlis Perwakilan Pelajar UPM, memberitahu kegunaan kad matrik yang semua penuntut dapat amat berharga kerana tanpa kad matrik tersebut mereka tidak boleh menjalan atau menyertai sebarang aktiviti dalam UPM.
Bermulanya kuliah  pada hari yang pertama, Sofia terlambat untuk menghadiri kuliahnya kerana tiba-tiba jam locengnya rosak. Sofia bergegas menyiapkan diri dan terus berlari menuju ke tempat menunggu bas tanpa menghiraukan orang yang ada disekelilingnya. Semua mata memandang perlakuan Sofia yang sedang berlari itu. Beberapa minit kemudian, bas tiba lalu Sofia bergegas masuk ke dalam bas.  “ eh, awak ni pelajar UPM ke?. Tanya pemandu bas itu” .Ya. Saya pelajar baru. Kenapa ye?. Tanya Sofia kepada pemandu bas itu. Lalu pemandu bas menberitahu Sofia supaya sentiasa mempamerkan kad matrik khususnya apabila hendak menggunakan perkhidmatan di UPM.
Di Universiti,Sofia amat diminati oleh mahasiswa-mahasiwa bukan kerana rupas parasnya sahaja tetapi kerana ketinggian akhlak dan budi bahasanya. Uniknya Sofia ini, dia sentiasa memakai cucuk sanggul walau ke mana pun dia pergi. Sofia tidak membenarkan sesiapa pun menyentuhnya. Aiman merupakan kawan kelas Sofia dan dalam masa yang sama ,Aiman secara diam  menyukai Sofia. Aiman selalu memerhatikan Sofia. Suatu hari Aiman memberanikan diri untuk bertemu dengan Sofia. Selepas selesai kuliah Aiman memberanikan diri menyapa Sofia. “ hai Sofia kan?” sapa Aiman. Sofia hanya mengangguk kosong dan berlalu pergi. Aiman terus mengejar Sofia dan menyatakan hasratnya untuk berkenalan dengan Sofia. Sofia hanya tersenyum manja.
Setelah hampir 2 bulan perkenalan Sofia ingin meraikan hubungan mereka dengan membeli hadiah yang sangat berharga. Seperti kebiasaannya, usai kuliah Sofia pergi ke tempat dimana Aiman selalu bertemu rakan-rakannya. Sofia ingin membuat kejutan kepada Aiman. Langkah kegermbiraan Sofia terhenti apabila Sofia terdengar perbualan Aiman dan rakan-rakannya. “ wah, akhirnya dapat juga ko si Sofia tu. Jangan lupa aku cabar ko ambil cucuk sanggul tu” kata salah seorang daripada rakan Aiman. “ tenang, pelahan-pelahan kayuh. Ko ingat aku suka sangat kat si Sofia tu. Dia dah tergila-gila kat aku, aku cuma nak cucuk sanggul buruk dia tu”. Kata Aiman sambil terbahak-bahak..Jantung Sofia bagaikan dirobek lantas air matanya jatuh berguguran. Rupa-rupanya hubungan yang dibina selama 2 bulan itu hanyalah atas dasar cabaran dari rakan-rakan Aiman sahaja. Tiba-tiba hadiah yang dipegang dari tangan terjatuh lalu disedari oleh Aiman. Sofia terus berlari dan Aiman mengejar mendapatkannya. Kaki Sofia tersadung dek sebiji batu lalu terjatuh. Aiman terus menarik sanggul di kepala Sofia. Sofia hanya mampu  meratapi nasibnya.
2 hari kemudian,
Aiman berasa gelisah bak kata pepatah ‘mandi tak basah,tidur tak lena’. “kenapa hati aku tak senang  ni?makan tak kenyang,tidur tak lena, semuanya tak kena”. Aiman bermonolog sendirian. Sambil merenung cucuk sanggul tersebut Aiman terlena. Dalam lenanya tiba-tiba datang seorang wanita tua merayu kepadanya supaya memulangkan semula cucuk sanggul itu kepada Sofia. Perempuan tua itu juga,memberitahu di mana Sofea berada.Setelah itu, Aiman tersedar dari lenanya. Aiman duduk termenung di bingkai katilnya dan mengingat kembali kata-kata wanita tua dalam mimpinya tadi. “Betul ke apa yang wanita tua tu cakap?”. Fikir Aiman. Tetapi Aiman hanya endah tak endah dan melupakan apa yang dimimpikan tadi. Aiman terus bangun dan membersihkan diri sambil berdoa dan bertasbih memuji kebesaran Maha Pencipta.
Keesokan harinya Aiman bertekad untuk mencari Sofea.Aiman hanya menurut sahaja petunjuk mimpinya.Sampai di suatu tempat yang dituju,dia menemui kelibat seorang wanita yang sedang duduk sendirian di atas bangku sambil kepalanya ditutupi selendang putih. Daun-daun berterbangan mengikut rentak angin. Aiman merasakan itulah kelibat Sofea lalu terus mendapatkannya. “Sofia....Sofia..kamukah itu?”kata Aiman dengan suara yang terketar-ketar,Wanita itu menoleh muka dan tersenyum. “Betul,la kamu Sofia.Sofia maafkan aku.Aku banyak salah pada kamu Sofea.Maafkan aku”Aiman merayu sambil melutut menyembah kaki Sofia.Air matanya juga jatuh berguguran. Sofia melangkah setapak ke belakang dan meminta Aiman berdiri menghadapnya. “ Saya da lama maafkan awak. Satu permintaan saya supaya awak pulangkan semula cucuk sanggul saya. Ia amat bermakna bagi saya”. Kata Sofia dengan nada sayu. Aiman terus menyeluk sakunya dan memulangkan cucuk sanggul itu. Terlihat kegembiraan di wajah Sofia tatkala itu.

“ boleh saya Tanya satu soalan?” Tanya Aiman. Sofia hanya mengangguk dan tersenyum. “Kenapa awak terlalu sayangkan cucuk sanggul tu? Sampaikan tiada siapa bleh menyentuhnya dari awak”. Sofia mula menceritakan bahawa cucuk sanggul itu merupakan peninggalan turun temurun dari generasi ke generasi yang lain. Cucuk sanggul itu memberi dua keistimewaan yang semua orang inginkan. “ dua keistimewaan?” Aiman tertanya-tanya. Sofia membiarkan persoalan itu bermain di benak fikiran Aiman. Sofia terus berlalu pergi.

KAGUM

hari ni ak terbaca satu artikel..mengenai bagaimana cara wardinah mendidik anak2nya bersolat...wow...sangt menarik,,rasa nak menitik air mata membacanya.so proud with her,,,anak2 memg perlu dia ajar dari kecik ....teringat ak masa ak kecik2,,my parents sgt serius bab solat...lambat sikit memg kena rotan...abag ak selalu azan kat umah..then ktrg semyg jemaah masa kecik2,,abh takda,,abh semyang kat masjid..abg2 ak y imam,,kdg2 kakak ak y imam kalo abg2 ak p masjid....ye sampai sekrg ak rindu suasana macmtu...ak rindu nak sembhyg jemaah mcm dulu...sekrg masing2 da jauh,,memg susah nak berjemaah,...tapi hbgn kami masih akrab macm dulu....hopelyy after married ak nak solat jemaah selalu ngn suami...hopelyyyyyyyyyy sgt2,,,sebb memg solat tu tiang agama tiang segala kebahagiaan,,,
Antara petikan kisah wardina :
 have to share this with you… because i feel so happy and i feel that all my penat lelah paid off…I started to make my Amna to solat 5 times a day when she was 7, on her 7th birthday…we had a talk…(check note lama) tapi preparation since 6 la…

tapi dari kecik memang selalu ikut2 la kami solat….she hasnt missed her solat since. Walaupun lambat, tetap solat. I made sure of that – because the key is SOLAT ni kalau tak tanam dari kecik memang LIAT nanti….But it is very important to keep this in mind:-

1) kalau kita bagi dia tinggal WALAUPUN sekali nanti we are sending the wrong signal – kena make sure – every waktu without fail, walaupun penat, ataupun lambat

2) l Selalu kalau boleh solat together..mula2 memang kena solat together….kalau tak ada rumah make sure an adult in the house pastikan anak kita solat. (hari tu Amna pergi her reading class, i asked her teacher to take her to the surau) -lepas solat time tu lah peluk cium, senyum – i always kiss her at the head and say “Barakallahufiha” Ya Allah make my Amna a good Muslim Ya Allah….make her never miss her solat Ya Allah…..kuat2 bagi dia dengar….

ps:- kalau kena amik cuti ambillah – bukan waktu exam je amik cuti – buatlah STEP ini, yakni melangkah ke alam 7 thaun dan tidak meninggalkan solat A BIG Thing! “mama amik cuti hari ni sebab nak pastikan yang adik solat 5 waktu sehari!”

3) Selalu cerita how IMPORATANT it is to solat..how Allah is watching us… how we are good Muslims when we solat, how Allah loves us, Solat tu, untuk kita, bukan untuk Allah…..TAPI selalu jugak cerita yang akan ada orang TAK solat…acknowledge the fact that sometimes we feel lazy to solat….itu semua kerja SETAN! Fight them off….! I tell Amna that even some grown ups tak solat! I tell Amna that….we have to be strong.. we have to tell ourselves we will NEVER miss our solat…..

4) Awal2 subuh ni memang tak bangunkan, tapi as soon as dia bangun pagi, ill ask her to solat straight away.(yes memang leceh..but we have to, and we have to do it with LOVE diselang seli dgn strictness)

5) kalau dia tinggal – DENGAN sengaja, i take the rotan and hit her on her tapak tangan slowly, just as a reminder. After that i hug her and tell her i love her, and i just want her to remember – and guess what?? memang dia ingat!!! (3 kali baru, i think not bad, sampai satu hari dia terlambat solat, sebab keluar dan memang tak ingat, dia yang suruh rotan) But i tell her kalau TERLUPA atau TERTIDUR its ok…but kena solat terus bila bangun.

Macam ni ceritanya, i told Amna, kalau Ummi ambik Amna dari sekolah lambat, Amna solat dulu Asar kat sekolah….tadi memang datang lambat…i was loking for her..and guess what????
She was actually praying her Asar prayers…sorang je kat dalam surau tu….i wanted to pengsan and cry…she did all by herself…. i pun told her how happy and how proud i was of her…i tanya dia kenapa? dia kata “Amna ingat apa Ummi cakap”…..cair nya hatiku ini.

Apa lagi, Ummi ni peluk cium dia….and called nenek at Australia…now im sharing with all of you!!! Because i want us to raise generation of good Muslims that are disciplined, smart, intelligent -that remembers Allah because the world so BADLY needs good QUALITY Muslims like this!!!

And the foundation is – to start them off right – solat at SEVEN! Yes just as how Rasulullah asked us!I love you all!!! G

Saturday, September 7, 2013

Sabah

tetetetetetetetttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt.......
"lily mizi dapat sabah..?,,,,"
hah yeke mak,,,alaa..
Hati aku terus syahdu tetibe je,,,abg ak y selalu tolong ak,,selalu mrh3 ak da nak p sabah,,,ak rasa sedh sgt2...tah tahu nape,,mgkin sebb ikatan kekeluargaan yg kuat,,,selama ni ape2 abg ak,,,ape2 abg ak,,,sekrg da takle menghrp pada dia lagi,,,harp dia oke kat sana n dpt balik mengajar kat sini balik oke!!

sukan n sekolah

semalam lepas habis sekolah..ak terus tekad nak share kot blog ni,,yg best ni,,kat blog ni aku boleh ckp apepun,,sebb tak sape pun follow,,hehe maklumlaa buat ni sebb kena paksa so kawn2 suma da tak layn blog da...semalm sukan prasekolah buat kat sekolah ak,,meriahnyee kanak2 yg sgt comel,,,tergt zaman2 kegemilngan ak time mengajar prasekolah...ptg cri duit,,,khdpn yg tak pernh rehat,,,,best kot semalm kawan2 sportg ak pulak asyik kena sakat je,,maklumlaaa muda n bujang la katakan,,hehe walpn sekolah aktu gb dia straigt sgt2 nak cuti,,nak ape2 pun,,kena bebelan dulu baru dpt..tapi ak seronok kat sekolah tu,,,rindu plak ak pd gb lama ak...ustaz razali....wuarhhh jumpa dia terus sayss hye ustaz,,,nape ustaz nampak buncit ni,,hahaha gb terus gelak,,aklaa satu2 guru y suka sakat dia,,,gurubesar paling best ak jmpa...y suka gelak n sempoi,,,,inilah kenangan namanya,,,,kenangan tetap kenangan kita sebagai manusia kena teruskan kehidpn weeeeeeeeeeeeeeeuu,,,

Tuesday, September 3, 2013

Kawan biasalah kan,,time dia gaduh ngn membe2 dia dia lupaa org sekeliling,,bila dia takda teman,,,barula terhegeh2,,,alkisahlah ak tak suka betui kawan mcmni,,,aish,,,kawan ni biar ikhlas jgn suka mengambil kesempatan,,,,habislaaaa kalo dpt kwn cam gini,,hati tak tenteram jela,,,,baik cri kawn lain kot...ramai org kat dunia ni bole buat kawan,,jgn kawan makn kawn da lerr

Sunday, August 25, 2013

VIDEO CALLING

ALAMAK rasa kelakar sangt kot,,hri ni baru tahu kat fb ada video calling...heheh apalgi try cuba ngn kenkawan,,,kelakarlaa tapi best,,ajaibnyaa ciptaan Allah

Friday, August 16, 2013

bowling time

abg balik selepas excdent hahaha terus ajak jom bowling,,ape lagi jomlaa best p bowling ngn keluarga,,,walaupn kalah,,,janji lega,,balik2,,,semua nak demam,,,berat kowt bola bowling tu..=)








Tuesday, August 13, 2013

Berkat itu lebih utama

Bersembang-sembang tu memang kerja orang pompuanla...ak dan membe2 berborak2 mengenai isu utama hantaran...berbagai2 pendapatla y diujarkan,,,tapi mejoriti la..mereka semua berpendpt hantara sekrg 10k sebb barg mahal...laki kena fahamlaa...ye ak sebenrye kurg setuju,,,tapi hanya mendiamkan diri,,,prinsip ak..bagi yang termamapu itu adalah memadai,,,janji leps kawen hidup lebih berkat dibawah naunagn ALLAH....si laki bagi seikhlasnya,,,kalo tak mampu tolg jgn kawen dulu...kawen ni bg ak benda yg sgt rumit emmmm tak,,bukan rumit,,,tapi memerlukan persediann fizikal n mental..laki harus faham permpuan..begitu sebaliknya,,,hantaran tinggi pun tak menjanjikan kebahagiaan...tetapi lelaki jgn pula ambil kesempatan,,,bagilaaa yang semampunyaa dan dpt membntu isteri membuat majlis serba sederhana,,,takkn majlis nak makan nasi putih ngn ayam gorng je kot...fikir2laa ye wahai lelaki..y perempuan pulaa jgnlaa melebih2 pula...lainlaa kalo dpt laki kaya..itu rezekila kan....dpt sederhana buat sederhana....janji berkat dan BARAKALLAH....eh ni macm lagu org berkahwen je ni,,,^__^
"...ada sebab mengapa kita mengenali seseorg itu dalam hidup kita,,sama ada kita perlu mengubah hidup dia atau dia yang perlu mengubah hidup kita..ALLAH takkan hadirkan seseorang itu tanpa sebab...."

Monday, August 12, 2013

RakAn Vs Insaf

satu hari ak bertemu rakanku,,,,wah,,,,awak makin comel dan....em ak terdiam dan terduduk,,,,kawan ak terus menegur,,,kenap?..ak hanya mendiamkan diri....seharian bersama dia sangat menginsafkan ak...dia seorg yang biasa,,tetapi berubah menjadi seorang yang luar biasa,,,ak kagum dengan dia..sepanjang perjalanan,,ak tengok dia seorg yang bersedrhana ,,,perubahan dalam penampilan..membuatkan ak lebih malu dari dia,,,ak juga dulu berpakaian seperti dia,,,,ak juga dulu pernah menjadi seperti dia,,mungkin iman dia lebh tinggi,,,,oke,,time makn,,ak belanja ko makan,,,ko belanja ak minum,,ok??dia ckp set,,ak pon beli makann dan cop tempat,,,selang beberpa minit,,datang membe ak ni tapi air takda pon,,aikk mana air,,,tersedaknnti minum,...dia ckp beratr panjagn,,,,emmmm takkanlaa sebb tu je kot,,ak mula buruk sngka da...sedg makn2,,dia asyik tgk jam,,,emm knp ek dia ni,,,ak pon tgk jam,,laa patutlaa waktu maghrib nak dekat,,,baru ak tahu,,knp dia taknk beratur beli air,,dan asyik tg jam...dia bimbang risau waktu maghrib hampir tiba,,,Masyaallah....bukan sng jumpa org macmni,,,tiap langkh dimulai dengan bismillah,,tiap ketawa diakhiri dengan astagfirullah,,,ak kagum dan insaf,,,,ALLAH...ajaib nye ciptaan Allah..^__^  seorang muslimat dan wanita yang baik n sempurna bagi aku,,

Bahaya Pilih Kasih

Perbezaan layanan dan perhatian pastinya amat melukakan hati anak-anak kerana diperlakukan sebegitu oleh ibu bapa sendiri. Meskipun hampir semua ibu bapa menegaskan mereka memberikan kasih sayang yang sama rata kepada anak-anak, hakikatnya keadaan pilih kasih tetap ada.Kebanyakan ibu bapa melakukan kesilapan dengan membezakan kasih sayang berdasarkan kecantikan, kepandaian dan kepintaran, kesempurnaan fizikal dan mental dan pelbagai kelebihan lain yang mungkin tidak ada pada diri anak yang lain. 

Disebabkan itu, anak yang menjadi mangsa perbezaan kasih sayang kebiasaannya:

  • Berasa kehilangan tempat berpaut, tempat perlindungan dan rasa tidak diperlukan lagi dalam keluarga.

  • Sentiasa memendam rasa dan sering menumpukan perhatian kepada kekurangan diri di samping memikirkan sebab yang membuatkan ibu bapa tidak menyayangi mereka. 
  • Mereka akan cuba melakukan sesuatu untuk menarik perhatian ibu bapa tetapi malangnya setiap tindakan dilakukan si anak sering dianggap tidak betul dan menyalahkan mereka sekiranya berlaku sesuatu tidak diingini. 

    Sementara itu, bagi si anak yang mendapat limpahan kasih sayang daripada ibu bapa pula akan merasakan diri mereka lebih istimewa kerana sering dihargai. 

    Oleh itu, ia boleh menimbulkan rasa bangga dan ego, manakala anak yang kurang mendapat kasih sayang akan berasa iri hati, dengki, rendah diri, benci dan dendam terhadap adik-beradik lain termasuk ibu bapa sendiri. 

    Malah permusuhan mungkin akan timbul disebabkan tidak ada penyatuan dan penyesuaian jiwa antara adik-beradik seperti menyakiti sesama sendiri, menyorok atau mengoyakkan buku atau pakaian, menuduh orang lain membuat kesilapan yang dilakukannya atau seumpamanya hingga menimbulkan kemarahan ibu bapa. 

    Kehadiran anak adalah aset yang perlu dijaga sebaik-baiknya dan dididik secara sama rata dan dengan penuh kasih sayang. 

    Sikap adil ditunjukkan ibu bapa akan memberi ruang kepada kehidupan berkeluarga yang lebih harmoni dan dipenuhi dengan rasa hormat menghormati dan saling menyayangi. 
  • ''10 Langkah Seorang Istri Menuju Surga ALLAH"



    1. Seorang isteri harus menyedari dan menerima dengan ikhlas bahwa laki-laki adalah pemimpin kaum wanita.

    2. Seorang Isteri harus menyedari bahwa hak (kedudukan) suami satu tingkat lebih tinggi dari isteri.

    3. Seorang isteri harus taat kepada suami selagi bukan kemaksiatan.

    4. Seorang Isteri tidak boleh keluar rumah dengan alasan apapun tanpa izin suami.

    5. Seorang isteri wajib memenuhi keinginan suami dalam nafkah batin kecuali dengan suatu alasan yang kuat terpaksa menolaknya.

    6. Seorang isteri harus mendahulukan kepentingan suami dibanding apapun termasuk kepentingan orang tua.

    7. Seorang Isteri harus menjaga kehormatan dirinya jika suami tidak ada.

    8. Seorang isteri harus.menjaga harta juga kehormatan suami baik  ataupun menjaga diri jika suami tidak di rumah.

    9. Seorang Isteri harus sentiasa mempercantik dirinya di depan suami.

    10. Seorang Isteri berusaha menyenangkan hati suami dengan raut wajah yang nampak berseri.

    Semoga wanita yg membaca tulisan ini menjadi wanita sholehah akhir zaman yang di Redhoi ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala.

    saya Do'akan,Semoga kita mendapatkan Jodoh
    Yang Setia,Rumah Tangga Sakinah Serta Rezeki Berlimpah dan Berkat.

    Aamiin ya Rabbal'alamin.

    Kebaikan e-banking

                  Perbankan internet bermaksud khidmat perbankan secara talian atau 
    menggunakan internet tanpa perlu berada di bank secara fizikal. Anda hanya perlu berada didepan komputer yang mempunyai sambungan internet.Kebanyakan bank di Malaysia menawarkan khidmat perbankan internet atau juga dikenali sebagai e-banking.
    Bagi kebanyakan kita, menjalani kehidupan serba pantas mungkin memberi tekanan serta keletihan. Kemajuan teknologi yang pesat membangun serta melengkapi setiap aspek kehidupan kita tidak menjadikan hidup kita selesa dan memuaskan. Dalam gaya hidup dengan kemodenan serba pantas telah menjadi satu kebiasaan, seseorang itu haruslah menjangkakan gaya hidup yang maju. Namun, keadaan sebaliknya mungkin berlaku.Terdapat beberapa kebaikan eperbankan ini antaranya adalah
    a)      Menjimatkan masa.Dengan pelbagai tanggungjawab memenuhi kehidupan seharian kita,ramai individu mendapati menyeimbangkan kerjaya serta menjalankan tugas seharian amat mencabar, terutama sekali bagi mereka yang berasal dari kawasan bandar. Pada mereka, masa adalah sesuatu yang berharga dan tidak boleh dibeli, lalu ia membawa maksud baharu kepada pepatah “Masa itu Emas” kerana ia telah mengubah taraf kehidupan seseorang.Senario ringkas seperti tersangkut di dalam kesesakan jalan raya atau berbaris dalam barisan yang tidak bergerak pasti merupakan pengalaman yang pahit kepada sesiapa saja. Malah, perjalanan 10 minit ke bank juga boleh menjadi perjalanan yang pahit dengan menempuh kesesakan jalan dan mencari tempat letak kereta sebelum berlari mendapatkan nombor giliran di kaunter.
    b)      Aplikasi yang dapat diperoleh dengan serta merta dan mudah.Transaksi, pembayaran pinjaman serta urusan kewangan yang lain boleh diselesaikan tanpa menggunakan sebarang tenaga fizikal mahu pun mental.Tidak disangkal lagi perbankan online adalah kaedah yang datang bersama kelebihan istimewa. 
    c)      Ciri-ciri perbankan yang baik kerana kemudahan yang ditawarkan untuk menyelesaikan urusan kewangan secara serentak, walaupun untuk melakukan transaksi, penyata laporan atau membeli-belah secara online.
    d)     Mengurangkan tekanan hidup .Menurut Vasenta Selvanayagam, seorang penulis online memang percayakan perbankan digital. “Perbankan online adalah kelebihan yang praktikal buat saya, keluarga dan rakan-rakan. Ia mengurangkan tekanan hidup saya kerana saya tahu saya boleh bergantung kepada kemudahan ini untuk menguruskan hidup saya. Saya rasa seperti berhubung dengan seluruh dunia melalui sistem ini,” katanya.
    e)      Mengurangkan kesesakan jalanraya dan turut mengurangkan pencemaran sekaligus kualiti hidup lebih meningkat.Penggunaan eperbankan tidak memaksa seseorang untuk turun ke sesuatu tempat malah bebas dilaksanakan di mana-mana.

    Sunday, August 11, 2013

    raya 0h raya..

    Sedar tak sedar da masuk raya ke 4 da ni,,wah....ceptnye masa berlalu,,,raya memg best...tpi tahun ni sedih,,raya terakhir bergelar bujang,,opppssss...yeke...hehe amin...selamat hari raya maaf zahir batin ^__^

    Tuesday, August 6, 2013

    Sisa2 yang tinggal

    Ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi..sedh je rasanya,,,tapi hari2 terakhir ni kdg2 kita rasa malas dan semakin kurang bersemangat kan,,,knp ye,,,,adakah kita rasa da tak sabo nak raya...atau kita da rasa kita ni hebat sangat..yaallah...moga akan dikuatkan lagi semngat dalam beribadah kepadaMu..amin

    Wednesday, July 24, 2013

    Mudahnye wanita ke syurga..^__^

    Hari nak share sikit mengenai..perempuan seng masuk syurga seng juga masuk neraka..,perempuan di dunia i bayk fitnah yg akn mereka perolehi,..sebb itulaa islam menggalaknn pemakaian menutu aurat..jadi wahai wanita2,,jgn sebb panas or cntik awak suma membuka aurat,,ingatlah kehidupan kita ada dua alam..dunia dan akhirat..^__^

    Mudahnyaa wanita ke syurga...tapiiiii ada syarat taw.....~~~
    1. Taat kepada Allah dan RasulNya
    2. Taat kepada suami

    1. Taat kepada Allah dan RasulNya

    - Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
    - Wajib menutup aurat
    - Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah
    - Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada bersamanya mahrom
    - Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa
    - Berbuat baik kepada ibu & bapa
    - Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang
    - Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa
    - Bersikap baik terhadap tetangga

    2. Taat kepada suami
    - Memelihara kewajipan terhadap suami
    - Sentiasa menyenangkan suami
    - Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah.
    - Tidak cemberut di hadapan suami.
    - Tidak menolak ajakan suami untuk tidur
    - Tidak keluar tanpa izin suami.
    - Tidak meninggikan suara melebihi suara suami
    - Tidak membantah suaminya dalam kebenaran
    - Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya.
    - Sentiasa memelihara diri, kebersihan fisik & kecantikannya serta rumah tangga

    Sejuk Hati,

    Bila melihat anak dara juga anak remaja pergi ke masjid,,sejuk rasa hati,,,bukan seng nak tgk golongan ni berjemaah..sush sgt,,,sejuk hati ibu mengandung,,,alhamdulillah,,,semua wanita inginkan lelaki y soleh ingat agama sebb bole membimbing diri kelak,,begitu si jejaka mereka juga inginkan seorang wanita yang tiinggi agamanya yg boleh mendidik zuriat mereka,,,hidup ini byk cabarannya,,,kdg2 kita nak mengejar dunia..kdg2 akhirat kita lupa,,,dunia akhirat perlu seimbang,,ak juga seperti insan lain,,selalu berdoa untuk memiliki pasgn y baik,memahami,,ada agama,,bertanggungjawab,setia,,,itu basic yg pentg,,,mari kawn2..kita berdoa untuk mendpt pasangan dan zuriat yang soleh dan solehah..amin..

    Antara2 ciri2 suami soleh :
    1.Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta meninggalkan larangan Allah dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya
    2. Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin
    3. Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan , dorongan , didikan dan ajaran dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tangga dan juga terhadap Allah S.W.T.
    4. Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama tetangga atau sebagainya.
    5. Suami yang dapat memberikan perhatian dalaam hal keselamatan, kebajikan dan kesehatannya.
    6. Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna sesuai kemampuannya
    7. Suami yang penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.
    8. Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merusak keutuhan rumah tangga mereka.
    9. Sentiasa memberikan kasih sayang, dan pergaulan yang baik terhadap isterinya.
    10. Suami yang sentiasa menjaga rahasia isterinya dan tidak diberitahukan kepada orang lain.
    11. Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.
    12. Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seeprti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya.
    13. Suami yang dapat memberikan penjagaan dan perhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya.
    14. Suami yang bijak memahami perasaan dan hati isteri dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaaan bersedih.
    15. Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin.
    16. Suami yang menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain.

    Monday, July 22, 2013

    Pertama kali...^_^

    Terimakasehh...terimakaseh,,,ak tak pernah rasa makan tempat mahal2,,maklumlaa kehdpn ak hanya besederhana,,,alhamdulillah berkat usaha ak mengajar mereka penat lelah...parent dorg ajak ak p makan kat hotel,,pewhh hotel org kaya,,,suka sgt2,,,tapi malu la sebb tak biasa paakai garfu,,hehehehe thankyou2 very much,,,hope dapat makan lagi tempat macmni hehe..aminn

    Saturday, July 20, 2013

    Perlu ke??

    Perlu ke memberitahu suma tentang diri
    perlu ke wawarkan tentg peribadi diri
    Perlu ke selalu bercakap soal hati
    Perlu ke selalu bergembira tanpa berdukacita
    Perlu ke saling berbahas sesama sendiri
    Perlu ke menjaga hati pada y tak sudi
    perlu tak perlu perlu tak perlu
    Jawapan pada diri...

    Thursday, July 18, 2013

    Oh Tidak

    Tergempar sungguh berita harini...Asyraf Muslim..bintang pujaan wanita itu kawen kali ke 2 senyap2...oh tidakkkk....mengapa kenapa bagaimana semua ini terjadi.....inilaa segelintir peminat yang terus-terusan diselubungi perasaan kecewa...kenapa semua lelaki hensem macmtu...kalo ye pun mntaklaa persetujuan isteri,,,ni melibatkan maruah seorang wanita...memg lelaki ada hak kawen lebih tetapi susah sgt ke mintak persetujuan....perempuan juga ada hak n maruah...aishhh geram sungguh ni perempuan diperlakukan begini..ape-apepn setiap berlaku telah ditakdirkan pasti ada hikmah disetiap yang berlaku.... kepada wanita2 sumaa bykkan berdoa dan berdoa oke...^______^

    Tuesday, July 16, 2013

    Ramadhan yg mulia

    nI LA First post pasal bulan ramadhan...ramadhan bulan y mulia..mungkin tahun ni yg terakhir menikmati bujang,,,cehhh yeke,,ntahlaa....berangan je lebh ni,,,banyak perkara berlaku di bulan ramadhan...memg letih penat..tapi nikmat dan ganjaran pahala tidak ternilai harganya,,,.ramai yg mencri bulan ramdhan...menambahkan amalan,,memperbyakkn doa...tetapi lepas bulan ramdhan suma tu tinggal je...sdgkan perkara ni perlu berterusan sampai bila2.. 
    Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
    Apabila masuk bulan Ramadhan,  terbukalah pintu-pintu rahmat dan tertutuplah pintu-pintu neraka serta terbelenggulah syaitan-syaitan (daripada merasuk mangsanya)“.
    (Hadis Sahih – Riwayat Muslim)
    Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w., sabdanya:Apabila bermula malam yang pertama dari bulan Ramadhan .. menyerulah malaikat, katanya: “Wahai orang-orang yang mahukan kebaikan!  Tampillah mengerjakannya dan wahai orang-orang yang hendak melakukan kejahatan!  Berhentilah dari meneruskannya; (ketahuilah), Allah Taala banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka – daripada memasukinya”. Seruan dan keampunan yang demikian, diberikan pada tiap-tiap malam (dalam bulan Ramadhan).” 
    (Riwayat Tirmizi dan Nasa’i)
    Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:” Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan.”
    (Riwayat At-Tirmidzi)
    Dari Salman r.a, katanya: Rasulullah s.a.w. telah berucap kepada kami (dalam salah satu khutbahnya) pada hari yang akhir dari bulan Syaaban sabdanya :
    Wahai umat manusia, kamu sedang dinaungi (bulan Ramadhan) yang besar kemuliaannya, lagi berkat.  Bulan yang mengandungi satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan (malam Lailatul Qadar).

    Monday, July 15, 2013

    Sabar itu nikmat

    Kehidupan byk dugaannya,,,kdg2 sedar tak sedar sahaja kita telah berjaya ngn kehidupan ini sebenarya..ak punya pengalamannya sendiri..ya...ak pernah mempunyai masalah yg sgt besar...ak berjumpa kawan2 yg banyak ilmu untuk meminta pendapat...tak lupa mak memg satu2 nya tempat mengadu,,..Allah adalah yg pertama,,dengan mengingati Allah hati2 akan menjadi tenang,,semua itu terbukti kebenarannya,,,sahabat2...  
    bersabarla,,,jika dugaan mendatang,,,yakin pada Allah dan selalu berdoa...Allah mendengar doa hambanya samada lambat atau cepat......^___^

    “Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu hati akan tenang.”

     (Ar Raad: 28)

    Sunday, June 16, 2013

    Krom,vlekke,Van leur~~final sem 5~

    paper pling best sem ni kesusasteraan..emm best la sgt...huhuhu sebenrye paper ni menyeksa kami suma..dah la susah tambah lagi keliru,,,baca 2 helai tido last2 buatla nota pakai komputer...agak2 nak tidoo layan la tonton... huhuhu

    PANDANGAN N.J.KROM MENGENAI HINDUISME.
    1. Pandang Krom ini dirujuk melalui tulisan beliau yang bertajuk DE HINDOE.Pendapat ini berasaskan sebuah cerita kisah seorang raja dari YE TEOU  bernama TEOU PIEN.Dikatakan pernah menerima hadiah dari seorang raja di YAWADWIPA bernama DEWAWARPAN.
    2. YAWADWIPA – Pulau Jawa yang berasal daripada bahasa saskrit.
    3. DEWA WARPAN- menyamai nama2 raja2 di hindu yang berakhir dengan warpan.
    4. Menurut Krom kedatangan Hindu di KMI adalah dengan cara kerelaan masyarakat  pribumi itu.
    5. Mudah penerimaan Hindu ini kerana faktor pengaruh dan kebudayaan TIONGKOK melalui hubungan perdangangan
    6. Penerimaan KMI terhapap Hinduisme bukan kerana dasar penaklukan tetapi atas kerelaan masyarakat pribumi itu sendiri.
    7. Tidk ada sebarang bukti kehadiran seorg raja dari mana-mana kerajaan India menakluk atau mendirikan kerajaan di kepulauan tersebut.
    8. Raja2 yang memerintah kerajan hindu di KMI bukan berasal darpada keturunan Hindu tetapi dari kalangan penduduk tempatan yang mengamalkan ajaran Hinduisme dan menambahkan gelaran warman di belakang nama berikut.
    9. WARMA- gelaran suci bagi raja2 yang memerintah kerajaan Hindu.
    10. Hinduisme merupakan ajaran Brahman
    11. Ajaran Brahman ialah ajaran tertinggi dalam sistem kasta Hindu.
    12. Kebudyaan Hinduisme membawa perubahan kepada kebudayaan tempatan. Terutama dalam bidang seni.
    13. Terserlah pada monumen2 seni,tugu,ukiran batu dan pintu gerbang yg mempunyai ciri2 Hinduisme
    14. Hsil kerjatangan golongan pribumi itu sendiri bukan golongan Brahman.
    15. Memajukan bahasa masyarakat tempatan
    16. Sejumlah perkataan saskrit diserap masuk ke dlm bm,indnsia dan Jawa
    17. Kehadiran SASKRIT adalah satu penghormatan
    18. Dalam kebudayaan hindu –saskrit digunakan o glgan Brahman-golongan kasta yang tertinggi di kebudayaan Hindu
    19. Dianggap membawa kebudayaan yg tinggi dalm KMI
    20. Menganggap Proses Islamisasi berlaku secara perlahan2 dan hanya bertujuan perdaganga.
    21. Islam hanya berkembang dikawasan yang ketika itu masyarakatnya belum menerima dan mengamalkan kebudayaan Hindu.
    22. Islam mengambil masa y lama untuk diterima
    23. Hanya pada kelompok pendatang seperti India muslim bukannya pribumi
    24. Islam  rancak pd 15 masihi
    25. Krom menafikan faktor kekuatan gerakan dkwah islamiah sendiri.
    26. Tetapi hanya disumbangkan oleh pergolakan politik n kelmhan kerajan Hindu di Pulau Jawa
    27. Walpn Islam diterima tetapi  unsur2 kesenian Hindu masih diguna pakai sepeti seni wayang yg mash menjadi kegemaran masyrkt.
    28. Seni bina masjid yg masih mencirikan kesenian dan kebudayaan Hindu

    RUMUSAN OLEH KROM : KEHADIRAN ISLAM DI KMI MASIH TDK DPT MENGGUGAT KEKUATAN PENGARUH HINDU YG MENURUTNYA MASIH BERTAPAK KUKUH.

    PANDANGAN H.M.VLEKKE.
    Kesejajaran antara pandangan Vlekke dgn Krom jelas kedua2nya menolak kehdiran Hinduisme di KMI hasil daripada proes penaklukan.
    Beberapa kemungkinan yg diutarakn olehNYA :
    1) Pedagang India yg terlibat dgn perdagngan rempah bertggjwb membw masuk sekumpuln ketua agama Hindu dri golgn Brahman yg menetp pada wktu pnjg
    2) Pribumi juga memainkan peranan aktif dlm penyebaran.mgkin mereka yg mengundg ketua agama Hindu itu melalui pertolgn perdagang India.
    Sambtan yg baik o golongan pribumi terhadap ketua agama Hindu
    Kerana didorong o kekaguman terhadap kebudayaan Hindu.
    Golongan Brahman dianggap suci dan serta memiliki pengetahuan yg bersft manggis.
    Kehadiran golongan Brahman menyumbg kepada pembentukan tamadun masyarakt pribumi
    Melalui monumen,candi serta inskripsi yg bercirika Hinduisme  yg terpahat dalam bahasa saskrit
    Penerimaan di KMI terhdp kebudayaan mencetuskan kemajuan.
    Kedtgan Islm di kepulauan Melayu hasil dripada kegiatan perdagangan rempah yg berlaku antara pedagang tempatan dan pedagang India khususnye dari Gujerat.
    Penemuan batu nisan yg tertulis nama Malik Ibrahim(seorg y terlibat dlm perdangagn rempah) dijadikan bukti oleh vlekke
    Pandangan ini menyamai krom dan vlekke yg beranggapan islam sampai ke daerah Melayu ini telah dibw pedagang India y dtg untuk berdagang
    Ini telah melemahkan kewibaan ajaran Islam yg diterima masyrkat Melayu Indonesia.
    Jelas pada kenyataan Vlekke
    1) pedagang gujerat sebenrye tidak berminat untuk menyebarkan ajaran islam pada penduduk tempatan
    2) lebiih bermint untuk merebut perdangangan rempah yg pesat di KMI.
    Kenyataan ini seperti islam dtg secara kebetulan.
    Menurut vlekke lagi :
    1) penyebaran berlaku secara tidak terancang dan sistematik
    2) Tidak terdapat organisasi atau badn y khas untk mengendalikn hal2  berkaitn dkwah Islamiah
    3) tiada usaha untuk membina masjid2 atau pusat keagamaan.
    4) tidak berlaku secara menyeluruh hanya segelintir golongan yg mempunyai kedudukan dalam perdagangan.
    5) Kisah seorang raja di kerajaan Tuban yg memeluk islam tapi masih menjalinkan dan kekalkan hubungan rapt dengan kerajaan Hindu.(hanya u mengukuhkan kedudukan politiknya)
    6) Kepesatan Islam adalah kerana kemerosotan kerajan Hindu Jwa dan selepas kemangkatan Raja Ayam Wuruk
    7)  Masuk Islam kerana kepentingan politik dan hubungan dengan raja2.
    8) Seni wayang dan cerita epik mahabrata dan ramayana masih berpengaruh dikalangan penduduk Jawa.(bukti bhw kehadiran islam tidk dpt menggungat pengaruh kebudayaan Hindu.
    Vlekke membuat kesimpulan islamisasi di KMI mempunyai kelemahan dan tidak mampu menggugat Hinduisme yg telah bertapak di Pulau Jawa


    PENDAPT J.C.VAN LEUR.
    Mengenepikan pandangan beberapa pengkaji sebelumnya yang mengajukan pentingnya peranan pedagang India dlm pybaran kebudayan Hindu di KMI.
    Penolakan terhadap peranan pedagang India y terdiri drpd golongan kelas bawahan
    Membuktikan Hinduisme y dtg KMI merupakan budaya tinggi yg mmbw peradabn maju.
    Kegiatan perdagangan yg dimonopoli oleh kerjaan islam (16 n 17) tidak membw perubhan besar
    Kerana kemajuan telah sedia dicapai pada zamn sebelumnya.
    Kemunculan kerajaan Islam bukan faktor sumbangan ajaran islam tetapi faktor y dipengaruhi situasi politik ketika itu.
    Kemerosotan pengaruh Hindu telah memberi kesempatan kepada ajaran islam untuk berkemban di KMI
    Memudahkan lagi kerajaan islm memonopoli laluan perdgangan selat melaka  n menawarkan bantuan n perlindungan.
    Oleh sbb itu para pemimpin y dri golongan bangswan memeluk islam bagi mendaptkan perlindungan dri kerajaan Islam.
    Peranan mubaligh kristian yg penting
    Persaingan dpd mubaligh Kristian ini adalah faktor penting y membntu mempercptkan proses Islamisasi.
    Penerimaan islam di KMI bukn disebbkan kekuatan ajaran islam tetapi kerana luaran sahaja.
    Antara Faktornya :
    Monopli perdagangan
    Kekuatan politik
    Kepesatan gerakan Kristian
    Kesimpulan yg dinyatakan oleh Van Leur :
    Kehadiran Islam di KMI tidak membw budaya tinggi
    Kemajuan y tinggi telah dicapai ketika masyarakat kebudayaan Hinduisme.
    Sejajar dengan pendapt Krom(Kemajuan pada kesenian sprti candi,mtugu dan monumen)
    Kdtgn Islam ke KMI bukn dibw pendakwa Islam tetapi pedgg parsi yg hanya menginginkan keuntungan ekonomi dan merebut peluang.
    Mmbandingkan Hindu yg dibawa o glgan Brahmin adalah dari kelas atasan y dianggap suci dlm kasta hindu tidk bermotifkan kpntgn lain selain menyebarkn agama Hindu.
    KESIMPULAN OLEH VAN LEUR
    Kedtgn islam ke KMI tidak membwa budaya tinggi serta kepesatan Islamisasi hanya bergantung kepada faktor Luaran bukan kerana kekuatan ajaran Islam itu sendiri.

    CANGGAHAN SYED MUHAMMAD NAQIB AL ATTAS
    Islam telah memperkenalkan ilmu Tauhid
    Memperakukan KEESAAN ALLAH dan sekaligus menolak penyembahan terhadap dewa2 dan alam ghaib.
    Masyrkt melayu mula sedar
    Keupayaan akal manusia yg tertinggi
    Sesuai kedudukan sebagai kalimah ALLAH
    Menimbulkan bibit keintelektualan dan rasionalisme
    Penekanan terhadp keupayaan akal manusia(intelek)
    Penolakan terhadp kepercyaan tahyul n khurafat(rasional)
    Diiringi konsep taqwa.Darjah y sama disisi ALLAH
    Hanya dibezakan melalui ketaqwaan
    Menolak pemujaan sesama manusia
    Menolak pendpt pengkaji barat(hye bukti luaran)
    Bukti dlamn (isi ajarn islam,terkandung dalam kitab2 yg dikrg oleh ulama)
    Kehadiran islam dialam melayu dibawa oleh mubaligh islam melalui dakwah islamiah samada terus dri arab atau dari parsi
    Kewujudan kitab2 tasawuf,kaedah hafalan,bentuk hruf tulisan jawi….Menolak anggapan barat bahawa proses islamisasi tidak sisitematik
    Berbeza dgn golongn gereja..mereka mempunyai institusi dan mengamalkan konsep kegrejaan yg  mengikut kerangka2 y tepat
    Gerakan ilamisasi di AM tidak hye dipikul oleh golongan mubaligh tetapi semua umat islam lain mempunyai tanggung jawab masing-masing dgn cara pendekatn dakwah yg berbeza.
    Seperti dengan menggunakn warisan kesenian hindu
    Warisan kesenian Hindu telah mengalami proses perubahan dan pengubahsuaian supaya ia tidak lagi mengalami falsafah hindu yang boleh bercanggah dlm islam.
    Perbezaan cr dan pendekatan tidk sama sekali mengubah paksi utama islam iaitu tauhid.
    Terbukti penerimaan islam sgt merata dan meluas sehingga boleh bertahan hingga ke hari ini.
    aspek rasionalisme dalam karya melayu telah memperkenalkan pengenalan ajaran tauhid yang telah membebaskn orang melayu darpd kepercayaan karut dan khurafat.
    Islam member sumbangn besar dalam kemajuan bahsa mlayu
    Menjadi Medium yg digunakan dalm persuratan melayu
    bahsa berestitika bertukar menjadi bahasa imiah y bersifat saintifik.
    mempertikaikan penobatan Abdullah bin abdul Kadir sebagai Bapa kesusasteraan Melayu Moden.
    Karya2 tidak mempunyai kemodenan yg telah diiktiraf oleh barat.
    Karya telah menghilangkan cirri-ciri rasionalisme dan intelektualisme. Hanya merakamkan hal2 Harian sahaja.
    Kerugian campurtangan barat dalam karya2 melayu.Karya2 hanya bersifat kemodenan dri segi luaran sahaja sedangkan dalamannya memperagakan nilai-nilai kekeliruaKekeliruan ini menunjukkan kemunduran sasteara melayuMemperkenal kan DEISLAMIZATION Iaitu peminggiran peranan dan kepentingan islamperlaksanaan dasr2 deislamization inilah yg menjadikan sastera Melayu bukan lagi kegiatan bersifat keagamaan